A munkavédelmi hatóság friss jelentése rávilágít: még mindig sok a hiányosság a magyar munkahelyeken. Mutatjuk, melyek voltak 2025 első félévének leggyakoribb munkavédelmi bakijai, és hogyan lehet ezeket elkerülni.
A munkavédelmi hatóság kiadta a 2025 első félévére vonatkozó friss jelentését, amelyből kiderült, hogy rengeteg munkahelyen még mindig komoly hiányosságok vannak a biztonság terén. A lista tanulságos: a legtöbb hiba nem is igényelne nagy beruházást – csupán egy kis odafigyelést és következetességet.
A leggyakoribb munkavédelmi hibák, amik miatt bírság járt
Az ellenőrzések során összesen közel 20 ezer intézkedést hozott a hatóság. Ezekből a leggyakoribb bakik a következők voltak:
- Biztonsági berendezések hiánya – Több mint 1200 esetben hiányzott a megfelelő védőburkolat vagy biztonsági eszköz. Ez a leggyakoribb probléma, és egyben az egyik legveszélyesebb is, hiszen súlyos balesetekhez vezethet.
- Érintésvédelmi hibák – Szinte minden hatodik ellenőrzésen előfordult valamilyen villamos berendezéssel kapcsolatos hiányosság. Egy rosszul földelt kapcsolószekrény akár életveszélyes is lehet.
- Leesés- és belezuhanásveszély – Sok helyen nem volt megfelelő korlát, lezárás vagy leesés elleni védelem, ami főként építkezéseken és raktárakban jelent gondot.
- Hiányos munkavédelmi ismeretek – A dolgozók nem mindig kapták meg a szükséges oktatást, vagy nem ismerték a saját védőeszközeik helyes használatát.
- Veszélyes anyagok kezelése – Több száz esetben nem megfelelően tárolták, szállították vagy dolgozták fel a vegyi anyagokat.
- Lerobbant munkaeszközök – Sok cég nem fordít elég figyelmet a gépek karbantartására, pedig ezek hibái is komoly balesetforrások lehetnek.
- Hiányzó biztonsági jelzések – Figyelmeztető táblák, piktogramok, tiltó jelzések hiányoztak számos munkahelyről – ezek nélkül a dolgozók sokszor nincsenek tisztában a veszélyekkel.
- Egyéni védőeszközök szabálytalan használata – Volt, ahol nem biztosították a megfelelő védőfelszerelést, máshol a dolgozók nem használták azt, hiába kapták meg.
A jelentés szerint a legtöbb intézkedés (több mint 12%) a munkaeszközök szabálytalan állapota vagy használata miatt történt. Ezt követték az érintésvédelmi hiányosságok, majd a veszélyes anyagok kezelésével kapcsolatos hibák.
Munkavédelmi hatóság ellenőrzése: mit tanulhatunk ebből?
A munkavédelmi hatóság tapasztalatai azt mutatják, hogy a hibák nagy része megelőzhető lenne rendszeres ellenőrzéssel, alapos oktatással és a védőeszközök következetes használatával. A legtöbb hiányosság nem pénzkérdés – inkább szemlélet kérdése.
A legtöbb munkavédelmi hiba nem rossz szándékból, hanem figyelmetlenségből vagy átláthatatlan adminisztráció miatt történik. A MUBI munkavédelmi rendszer ebben nyújt megoldást: segít rendszerezni minden munkavédelmi és adminisztrációs teendőt, így semmi nem marad el vagy felejtődik el.
- egy helyen kezelhetők a munkavédelmi és foglalkoztatási dokumentumok, oktatások és határidők,
- könnyen nyomon követhető a védőeszközök juttatása és állapota,
- automatikus értesítések figyelmeztetnek a lejáró vizsgálatokra és ellenőrzésekre,
- így elkerülhetők a bírságok és a bosszantó hiányosságok.
