forrás: https://www.vedelem.hu/hirek/0/4413-igy-egunk-ma-–-az-autok-fustgazainak-toxicitasa
Hajlamosak vagyunk szinte minden az elektromos autók nyakába varrni, pláne, ha garázstűzben égő járműről beszélünk. Pedig ebben nagyrész ártatlanok – akkor mégis miért és mitől lenne jó védekeznünk egy mélygarázstűz után? Mi maradhat lerakódva a falakon, járműveken, tárolókban lévő tárgyakon?
Nem az elektromos járművek jelentik az egyedüli gondot! Nézzünk rá egy régi és egy mai autóra – például a legutóbbi mélygarázsban égőkre – ezek az újabb járművek nagyobbak és legalább pár száz kilóval nehezebbek a régieknél. Mindez a súlytöbblet pedig műanyagokban és a járművekben lévő elektronikában jelenik meg. Nyolc jármű égése esetén több, mint egy tonnányi műanyag és elektronika, valamint típustól és a tank töltöttségétől függően akár négyszáz liter üzemanyag égésére kell számítanunk.
Ez a beavatkozó tűzoltókra is nagyobb kockázatot jelent. Nagy hőségre, itt, a keletkezés helye felett akár 1000 °C-os hőmérsékletre, az akár robbanásveszélyes tűzgázok felhalmozódásának lehetőségére is fel kell készülni. A rossz látási viszonyok és a korlátozott szellőzés pedig még mind pluszban hozzájárulnak a magas kockázat kialakulásához.
Ezek az autók intenzívebben égnek, több hőt termelnek, így gyorsabban meggyújtják a mellette parkoló járművet, ebből aztán egy intenzív, gyorsan terjedő tűz alakul ki.
Itt a műanyagok tökéletlen égése során gyakori égési gáz a szén-monoxid, a szén-dioxid, a kobalt-klorid, a nitrogén-oxidok, a hidrogén-klorid, kén-dioxid. Az égés különböző fázisaiban megjelenő égéstermékek között megkülönböztetünk széntartalmú égéstermékeket, dioxinokat és furánokat, illetve aldehideket. A policiklikus aromás szénhidrogének és az aromaták rákkeltő hatását már korábban megállapították. Ezeket pedig leggyakrabban a koromban találhatjuk meg. Mint nehezen illó vegyületek a koromban maradnak. Ezért a kormot rákkeltő szennyeződésként kell kezelni, és a tűz után 2 órával a levegőben a rákkeltő anyagok magas koncentrációjával kell számolni.
Milyen füstgázok keletkeznek a jármű égése során?

Sun által 2020-ban végzett tűzgázelemzés eredménye szerint a járműtűzben keletkező fő gázok:
- hidrogén-fluorid (HF),
- hidrogén-cianid (HCN), és
- szén-monoxid (CO).
A rossz hír az, hogy mindegyik egészségügyi kockázatot jelentő anyag! Ezért érdemes a bőrt és a légzőszerveket védeni.
