E-autók oltása mélygarázsban – automatikus oltótakaróval

forrás: https://www.vedelem.hu/hirek/0/3937-e-autok-oltasa-melygarazsban-–-automatikus-oltotakaroval

Az elektromos gépjárművek oltása főleg mélygarázsokban rendkívül nehéz és veszélyes, a tűz sok potenciális kárral jár. De mi van akkor, ha létezik egy rendszer, ami a tűz kialakulásakor automatikusan riasztja a tűzoltókat, és a kiérkezésig oltóponyvával fékezi meg a tüzet?

Az elektromos gépjárművek terjedésével párhuzamosan egyre nagyobb problémát jelent, hogy a lítiumion-akkumulátorok tüze eltérő tűzoltástaktikát igényel. A lítiumion-telepek esetén az ún. hőmegfutás (thermal runaway) jelensége, vagyis a sérült, hibás akkumulátorcellák által elindított, lényegében megállíthatatlan láncreakció jelenti a legnagyobb kihívást tűzoltási szempontból. Egy mechanikus vagy termikus hiba – fizikai sérülés, túltöltés vagy belső rövidzárlat – következtében az akkumulátorcellákban végbemenő kémiai folyamatok során emelkedik a hőmérséklet, ennek eredménye pedig egy öngerjesztő folyamat, amely végén a cellák instabillá válnak, és minden hő- és elektrokémiai energiát rövid időn belül a környezetüknek adnak át, olyan gyorsan terjedő, heves, gyakran robbanásszerű tüzet okozva, amely rendkívül nehezen oltható el.

Az eddigi újítások

A korai oltási ajánlások ennek megfelelően az elárasztásról szóltak: minél több vizet kellett az oltásra felhasználni (a Tesla Model S 2016–2019 verzió esetén pl. 11 ezer literről szól az ajánlás az EuroNCAP által készített Euro RESCUE alkalmazásban). Ez érthető módon nem ideális megoldás – a magas vízfogyasztás nagyon pazarló, a sok víz sok káros anyagot mos ki a gépjárműből, szűk helyen megvalósítani is nehezebb –, erre pedig a gyártók is gyorsan reagáltak. Az eddigi újítások általában arról szóltak, hogy az oltóvizet valamilyen módon közvetlenül az akkumulátorcellákhoz juttassák. A mostani épület-tűzvédelmi rendszer azonban szó szerint hiányt tölt be.

Amikor a füst felszáll

Az E-CELL GUARD rendszer az első füstfelhő felszállása (vagyis a tűz kezdete) és a tűzoltóság kiérkezése közötti időszakra koncentrál. Érzékeli a hőt vagy a füstöt, riaszt, aktiválja a védelmi rendszert, a tűzoltó takarót az érintett járműre helyezi, és riasztja a tűzoltóságot – mindez automatikusan és emberi beavatkozás nélkül néhány másodpercen belül megtörténik.

Ahogyan a videókon is látható, a működés három fázisra osztható.

• Első fázis: korai felismerés több érzékelőn és a tűzjelző berendezésen keresztül, amelynek hatására az optikai és akusztikus figyelmeztető jelzések aktiválódnak.

• Második fázis: megtörténik a védőtakaró automatikus felhelyezése. Mindez nem függ a hálózati áramtól, teljesen mechanikusan történik, az eszköz alacsony karbantartási igényű és megbízható

• Harmadik fázis: a védőtakaró a gépjárművön van, másodpercek alatt elszigeteli a tüzet, védi az épületszerkezeteket és a környező tárgyakat, járműveket. Azonnal korlátozza a füst és a hő kialakulását, így segítve a tűzoltók beavatkozását. A ponyva a KIWA Intézet tanúsítása szerint 1000°C-ig hőálló, és akár 1300 °C csúcshőmérsékletet is kibír.