Munkaügyi naptár
A munkaügyi naptár tartalmazza a munkanapokat és azokat az ünnepnapokat, munkaszüneti napokat, amikor a munkavállalók nem kötelezhetők munkavégzésre, és amelyeket a munkáltatóknak figyelembe kell venniük a munkarend kialakításakor.
A munkaügyi naptár 2023-ban segít a munkavállalóknak és a munkaadóknak megtervezni az éves üzleti tevékenységet és a szabadságokat. A munkáltatók ezáltal tudják, hogy mikor kell biztosítaniuk a dolgozók számára a pihenőnapot, míg a munkavállalók tisztába lesznek azzal, hogy mikor számíthatnak szabadnapokra
A munkaügyi naptár emellett segít az államnak is, mivel az ünnepnapok és munkaszüneti napok kijelölése az adóbevételeket és az államháztartási kiadásokat is befolyásolja.
A munkaügyi naptárba fel kell vezetni azokat a ledolgozós munkanapokat is, amelyek általában az ünnepnapokhoz kapcsolódnak. Az ünnepnapokat általában ledolgozós szombattal pótolják, hogy a dolgozók ne veszítsék el a munkanapot és a munkabért. Jó hír, hogy 2023-ban ledolgozós napok nem lesznek, ezáltal a munkáltatók könnyebben tervezhetik meg a munkahelyi beosztást és szabadságot is.
Éves szabadság
A munkavállalók szabadságának mértékét a Munka Törvénykönyve (MT) szabályozza. Az MT az alapjogokat és kötelezettségeket határozza meg a munkavállalók és munkáltatók közötti viszonyban, így a szabadság biztosítása és felhasználása is ezen belül kerül szabályozásra.
Az MT kimondja, hogy a munkavállalók számára az éves szabadság mértéke legalább 20 munkanap, azonban ehhez hozzáadódik az életkor vagy más jogosultsági alapon szerzett pótszabadság. Az MT ezen felül rögzíti az éves szabadság felhasználásával kapcsolatos szabályokat is, beleértve az időpontját, az időtartamát is. A szabadság kalkulátor alkalmazásával könnyedén megállapítható, hogy hány nap szabadság jár a munkavállalónak.
A szabadság kivételével kapcsolatban fontos kiemelni, hogy a munkáltató joga és kötelezettsége kiadni. Évente 7 munkanap szabadságot a próbaidő 3 hónapját leszámítva, legfeljebb két részletben köteles kiadni akkor, amikor a munkavállaló kéri. A szabadság kivételének szándékát 15 nappal korábban be kell jelenteni a munkáltató felé.
Táppénz
A táppénz Magyarországon az egészségbiztosítási rendszer részeként működik, és lehetőséget biztosít arra, hogy az egészségügyi problémákkal küzdő munkavállalók ideiglenesen otthon maradhassanak, és így a betegségük miatt kieső jövedelmüket részben vagy teljes egészében pótolni lehessen.
A munkavállalók megbetegedése esetén gyakori, hogy az éves szabadságuk terhére vesznek ki szabadnapokat, azonban, ha hosszabb időre esnek ki a munkából, kénytelenek táppénzre menni. A munkavállalók számára a táppénz kalkulátor 2023-ban segítséget nyújthat abban, hogy megbecsüljék, mennyi összeget fognak kapni az otthon töltött időszakra. A munkáltatók számára is hasznos a táppénz kalkulátor 2023, mivel pontosan tudni fogják, hogy mennyi összeget kell fizetniük a munkavállalónak távollétük idejére. A táppénz első 15 napjára 70%-os jövedelem-pótlásra jogosult a munkavállaló, míg az azt követő időszakban az összeg 60%-ra csökken.